lauantai 1. kesäkuuta 2013

CARLOS SANTANA JA MUSIIKIN HENKI

Carlos Santanan haastattelu vuodelta 1992

"Wau, mikä ilma! On hienoa soittaa tälläisenä päivänä."

Carlos Santana kääntyy jo toisen kerran haastattelun aikana ikkunaan päin ja ihastelee aurinkoista säätä, joka on hänen vanavedessään Turkuun saapunut.
Salamakitarasoolojen virtuoosi istuu hotelli Marina Palacen kabinetissa ja on erittäin paljon läsnä. Kuuntelee kysymykset tarkkaavaisesti ja kun puhuu katse on terävä ja elävä.

"Musiikki on sfääri tai henki. Se koskettaa minua ja se koskettaa sinua, ja koskettaessaan sydäntä se kohottaa sinua. Todellista musiikkia on se, että saan soittamalla sinut nauramaan ja itkemään yhtä aikaa. Silloin kohotan sinun sieluasi. Ja sitä juuri yritämme tehdä, saada ihmiset nauramaan ja itkemään yhtä aikaa. Sellainen on todellista musiikkia, kaikki muu on viihdettä", Santana sanoo.

"Viihdyttäjät ovat viihdyttäjiä. Musiikki on ihan eri juttu kuin se, että mennään sirkukseen. John Coltrane ja Bob Marley, he eivät olleet viihdyttäjiä ja silti he saivat hymyn ilmestymään kasvoillesi. Se on tärkeää: hymyillä. Sillä olen varma, että enkelit osaavat lentää siksi, että he ottavat asiat niin kevyesti. Jos he ottaisivat asiat liian vakavasti, he eivät pysyisi ilmassa."



HENKISYYS ON VETTÄ

Meksikolaissyntyinen Carlos Santana on on levyttänyt kymmeniä albumeja, joita on myyty kaikkiaan yli 30 miljoona kappaletta. Läpimurto tapahtui vuonna 1969. Silloin Santana soitti Woodstockissa ja julkaisi ensimmäisen LP:nsä.

"60-luku oli hyvin samankaltaista aikaa, kuin se aika mitä elämme nyt. Silloinkin monet ihmiset olivat vihaisia, koska he halusivat toteuttaa unelmansa ja tehdä omat valintansa. Monet kuolivat Vietnamissa ja me menetimme monia suuria ihmisiä. Che Guevaran, Martin Luther Kingin, kaksi Kennedyä, Malxolm X:n. Menetimme paljon ihmisiä yrittäessämme saada muutoksia aikaan. Kun Kiinassa oli muutama vuosi sitten opiskelijamielenosoituksia, jotka tukahdutettiin väkivaltaisesti, minun mieleeni tulivat heti levottomuudet Berkeleyn yliopistolla 60-luvulla", Santana kertoo.

Santana oli 60- ja 70- luvuilla kukkaiskumouksellisuuden paraatiorkesteri ja muutoksen asialla Santana vakuuttaa yhä olevansa.

"Me olemme kapinallisia ja siksi meidän tukenamme ei ole vain valkoinen amerikkalainen keskiluokka, kuten Billy Idolilla tai Bruce Springstenillä. Minun bändini on systeemiä vastaan aivan niin kuin Rollaritkin yrittävät olla. He tekivät sodanvastaisen levytyksen, mutta heidän musiikkinsa sinänsä on systeemin musiikkia."

"Haluamme tietoisuuden vallankumouksen ja haluamme musiikillamme herättää ihmisiä tähän kumoukseen. Herättää heidät supertodellisuuteen ja todellisuuteen. Se mitä nyt tarvitsemme on henkisyys."

"Henkisyys on minulle sitä, että en seuraa sutenöörejä, poliitikkoja, enkä pappeja, vaan seuraan sydäntäni. Henkisyys on vettä, politiikka on coca-colaa, uskonto on pepsi-colaa. Me tarvitsemme vettä ja sillä ei ole mitään tekemistä politiikan tai uskonnon kanssa."

"En halua tuomita esimerkiksi lähetyssaarnajia, mutta mielestäni kannattaa muistaa mitä kaikkea heidän toimintaansa liittyy. Mitä Cristofer Kolumbus sanoi ensimmäiseksi, kun hän tuli Amerikkaan - missä on kulta? Ja nyt juhlitaan tätä miestä, Kolumbusta. Miksi emme siis yhtä hyvin juhlisi Hitleriä. Hän toimi aivan samoin kuin Kolumbus, eliminoi miljoonia ja miljoonia ihmisiä."

"Tällä hetkellä ympärillämme on paljon roskaa ja painetta, joka saa meidät lisäämään painetta toinen toistamme kohtaan ja esimerkiksi Amerikassa on hyvin paljon ihmisiä, jotka eivät luota itseensä. Siksi tarvitsemme hengellistä kasvatusta. Voisimme oppia paljon yhtä hyvin Jesukselta, Buddhalta, Allahilta, Ramalta tai Krishnalta tai Amerikan intiaaneilta. Amerikan intiaaneilla on vain kolme tärkeää asiaa: puhdas ilma, puhdas vesi ja puhdas tietoisuus, ja siinähän se on..."

MIETISKELYGURUN OPPILAS

70-luvulla Santanan elämään ja musiikkiin vaikutti voimakkaasti mies nimeltä Sri Chinnoy. Hän on Bengalissa syntynyt guru, joka on toiminut mm. YK:n mietiskelyopettajana. Sri Chinnoy tunnetaan myös siitä, että joitakin vuosia sitten hän voitti yhden käden painonnoston maailmanennätyksen puolen vuoden harjoittelun jälkeen ("pelkkää spirittiä", kommentoi guru suorituksensa salaisuutta).

Santana samoin kuin toinenkin superkitaristi, John McLaughlin, ryhtyi Chinmoyn oppilaaksi ja alkoi käyttää itsestään nimeä Devadip.

"Mitä todella tapahtui oli se, että etsin mielenrauhaa ja vapautta. Monet ympärilläni olleista ihmisistä, kuten Jimi Hendrix ja Janis Joplin, kuolivat heroiiniin tai muuhun ja minusta tuntui, että oli valittava joka tämä (on lyövinään ruiskun käsivarteensa) tai tämä (asettaa kämmenensä vastakkain intialaiseen rauhantervehdykseen)."



"Ja kun etsimme, minä ja vaimoni, löysimme Coltranen kautta Sri Chinmoyn ja myöhemmin seurasi aika, jolloin oli erkaannuttava hänestä, koska ei ollut mitään opittavaa enää. Opimme, että hän on niin kuin kuka tahansa mies. Että kaikki pyhät miehet eivät olekaan pyhiä. Hänestä alettiin sanoa, että hän on todellinen suuri henki, Jumalan kaltainen, mutta jos näin, niin miksi hän selitti niin paljon asioita? Jumalan ei tarvitse selittää. Jumala parantaa. Ja niinpä, minä ja vaimoni kyllästyimme sponssaamaan miestä, joka todellakin on vain mies."

"Nyt ajattelen tuota aikaa kouluna. Kun olin nuorena high schoolissa opin sekä huonoja että hyviä asioita ja myöhemmin heitin huonot asiat menemään ja pidin hyvät asiat mielessäni. Näin tein tässäkin tapauksessa."

"En ole luuseri, koska tuohon aikaan lopetin itseni roskaamisen. Haluan olla puhdas kun soitan musiikkia. Minulle on tärkeätä puhdistaa sydämeni ja mieleni ennen kuin menen soittamaan. Siksi meditoimme yhdessä ennen konsertin alkua hetken aikaa."

"Me ajattelemme, että ihmiset ovat kukkia, musiikki on vesi ja me olemme kannu. Mutta me emme tee musiikkia, vaan se virtaa meidän kauttamme. Se joka sanoo, että hän tekee musiikin on valehtelija, koska todellista musiikkia ei voi kukaan koskettaa. Minäkään en voi koskettaa musiikkia, vain välittää sitä, ottaa siitä vähän, mutta kun se on mennyt, se on mennyt. Voin toistaa sen ääninauhalta, mutta en voi laittaa sitä laatikkoon ja näyttää: tässä se on."

STREET SOCIETY MUSIC

Monet ovat sitä mieltä, että rock on menettänyt elinvoimansa ja ihanteensa. Mitä mieltä olet, onko rock & roll kuollut?

"Rock & rollia oli 50-luvun Jerry Lee Lewis, Little Richard, Bill Haley, Chuck Berry ja kaikki tämä staffi. Ja koska rock & roll mielletään vain valkoisille suunnatuksi musiikiksi Bill Haleyn tyyliin, niin sikäli rock & roll on kuollut. Mutta jos ajatellaan, että rock & roll on ihmisille, joilla on nuorekas asenne elämään ja jotka ovat nuoria mieleltään, niin tämän päivän rock & rollia on rap, pidimme siitä tai emme. Se on tämän päivän musaa, mutta tuskin sekään on viimeinen sana. Luulen, että tulevaisuuden musiikki on Afrikan musiikkia. Se tulee Pariisista, Brasiliasta, Etelä-Amerikasta, Afrikasta ja Jamaikalta."

"Mutta tuli tulevaisuuden musiikki sitten mistä tahansa, se tulee kadulta. Miles Davisin termi Street Society Music on hyvä termi, koska musiikki ei tule tehtaasta niin kuin coca-cola tai autot."

"Afrikan musiikki on rytmiä, joka on miehinen elementti. Melodia on eurooppalaisuutta ja naisellisuutta. Se on sama, onko musiikki rappia vai bluesia, Beethovenia vai Marleya, kaikki käyttävät näitä samoja elementtejä, melodiaa ja rytmiä, miehisyyttä ja naisellisuutta. Näen minä näen musiikiin. Näen, että nämä elementit ovat hyvässä balanssissa, kun soundi on yhtä aikaa hengellinen ja aistillinen. Minulle rytmi on hyvin aistillinen asia ja melodia hyvin mystinen, ja olen yrittänyt tavoittaa ne molemmat olipa musiikin beat mikä tahansa."

SANTANA JA MARLEY

Santanan Milagro-levyn otsikkoraita on muunnelma Bob Marleyn laulusta Work. Miksi Marley ja miksi juuri tämä laulu, "joka päivä on työn päivä"?

"Koska Bob Marley on elossa hyvin paljon, hänen filosofiansa. Koska nyt on välttämättömämpää kuin koskaan laittaa sivuun keskinäiset erimielisyytemme ja alkaa tehdä työtä maailman pelastamiseksi. Meidän molempien tässä huoneessa täytyy käsittää, että maailma on yksi iso kohtu ja me olemme lapsi. Olemme tappamassa maailman. Aika on lopussa. Amerikan intiaanit sanovat, että koskaan ennen ei aurinko ole ollut heidän vihollisensa, mutta nyt siitä on tullut vihollinen, samoin kuin vedestä."

"Bob Marleya voisi sanoa tulevaisuuden mieheksi. Hän halusi yhden passin, yhden sydämen, yhden mielen. Kaikki Amerikan intiaanit Alaskasta Brasiliaan ovat sata prosenttisesti Marleyn takana ja Havaijilla on syntynyt hänen innoittamaan uusi musiikillinen liike. Havaijilaiset muusikot soittavat sekä hawaijilaista että jamaikalaista musiikkia."

"Bob Marleyn musiikki ei ole kuollut, niin kuin ei ole Doorsien, Jimi Hendrixin tai John Coltranenkaan musiikki. Se on ehkä enemmän elossa kuin silloin kun hän vielä oli keskuudessamme."

Milagro on omistettu rock-promoottori Bill Grahamille ja trumpetisti Miles Davisille. Lisäksi levy on omistettu parantavan voiman ihmeille, miracles of healing power.

"Kun olet sairas menet lääkäriin, joka hyvä jos tietää nimesi ja hän kirjoittaa sinulle lääkemääräyksen ja voit sen ansiosta paremmin. Tämä on eräänlaista parantamista. Mutta itse ajattelen, että parantaminen on sitä, että saan jonkun ihmisen soundin kokonaiseksi. Tätä musiikki on. Olemme liikkeellä tervehdyttävän musiikin kanssa, musiikin, joka puhuu enkeleistä."

"Me olemme kotkia ja voimme lentää kuin kotkat, ja kaikki rakastavat musiikkia, koska musiikki muistuttaa meitä siitä, että olemme enemmän kuin nimi pankkikirjassa: olemme kotkia ja voimme lentää. Emme tarvitse miljoonia dollareita lähettääksemme astronautteja taivaalle, koska voimme tehdä saman matkan mielessämme. Mielikuvitus on meidän siipemme."

ELÄMÄÄ FRISCOSSA

Musiikin lisäksi Santana aikoo tulevaisuudessa keskittyä Adoption Shanty Town -projektiin, jonka tarkoituksena on rahoittaa köyhien lasten opiskelua.

"Ihmiset kuten minä tai Rolling Stonesit tai Michael Jackson, me voimme ostella taloja, televisioita ja veneitä, mutta tuollainen muodikas elintaso ei jaksa viehättää pitkään. Siis miksi emme loisi joitain uutta! Se on parempi kuin tehdä niin kuin Elvis Presley ja Howard Hughes tekivät, sillä he eivät tehneet mitään. He elivät ja kuolivat ihmisvihaajina."

"Olen siunattu. Kun tulin (Meksikon) rajan yli, halusin soittaa B. B. Kingin kanssa ja siinä ei ollut ongelmia. Olen myös soittanut John Lee Hookerin ja monien muiden kanssa. Kaikki unelmani ovat toteutuneet. Nyt minun unelmani on tervehdyttää Amerikka ja luulen, että musiikilla voin tehdä tässä kohtaa paljon."

Mitä muuta kuin soittamista ja hyväntekeväisyyttä kuuluu Carlos Santanaan elämään San Fransiscossa?

"Autan vaimoani tekemään mystisiä rytmejä, olen lasteni kanssa, pelaan vähän tennistä ja lueskelen. Yleensä kuitenkin kuuntelen vanhojen levyjen cd-painoksia, joita ostelen käydessäni Euroopassa. World musicia, Miles Davisia, Coltranea, Hendrixiä, Marleya, Majek Fashekia."

"Kun tulen kotiin cd-kasan kanssa yritän oppia niiltä. En ole koskaan opiskellut musiikkia koulussa, vaan samaan tyyliin kuin nyt: ystäväni tuovat minulle nauhoja ja videoita, joita tsekkailen iltakymmenestä aamukahteen. Se on minun aikaani. Lapset menevät nukkumaan puoli kymmeneltä ja sen jälkeen pidän ikään kuin bailuja", Santana naureskelee.

Kari Kosmos ©
julkaistu aikaisemmin Pohjolan Leijona -lehden numerossa 1/92


Santanan kolmois-LP:nä julkaistun Lotus-liven kansimateriaalia (1974).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.